update 10/12/2024
Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση από σχετικό έγγραφο που απεστάλη πρόσφατα στις ανακριτικές αρχές από υπεργολάβο του ΟΣΕ, προκύπτει πέραν πάσης αμφιβολίας ότι η πορεία της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63503 είχε καταγραφεί από πολλές και διαφορετικές κάμερες σε 15 σημεία της διαδρομής (κάθε σημείο διαθέτει περισσότερες της μιας κάμερες). Το σχετικό υλικό είχε καταγραφεί ανεξάρτητα σε τουλάχιστον 15 διαφορετικά αποθηκευτικά μέσα, από τις κάμερες Εμπορευματικού Σταθμού Θεσσαλονίκης, ΤΧ1, ΤΧ2, Σίνδου, Αξιού, Άδενδρου, Πλατέος, Αιγινίου, Κορινού, Κατερίνης, Λιτοχώρου, Λεπτοκαρυάς, Ραψάνης, Νέων Πόρων και νότιας εξόδου Σήραγγας Πλαταμώνα.
Από όλες τις κάμερες στα παραπάνω 15 σημεία της διαδρομής (οι οποίες τελούσαν υπό τον έλεγχο του ΟΣΕ σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία που περιγράφεται στο ΠΔ75/2020), στον φάκελο της δικογραφίας δεν περιέχεται το παραμικρό δείγμα. Τα χαμένα βίντεο, μετά από επανεγγραφές 21 μηνών, σήμερα είναι πλέον πρακτικά αδύνατον να ανακτηθούν.
update 7/12/2024
Με αφορμή την πρόσφατη εισαγωγή στον φάκελο της δικογραφίας μιας ακόμα τεχνικής έκθεσης στην οποία αποτυπώνεται η γνώμη ενός ακόμα επιστήμονα σχετικά με τα αίτια δημιουργίας της πυρόσφαιρας (η συγκεκριμένη, μάλιστα, με εκ διαμέτρου αντίθετες εκτιμήσεις σε σύγκριση με την αμέσως προηγούμενη τεχνική έκθεση άλλου επιστήμονα), η ΕΔΑΠΟ υπενθυμίζει τη θέση της όπως εκφράστηκε και στην πρόσφατη Συνέντευξη Τύπου: η απλή γνωμοδότηση οποιουδήποτε (επιστήμονα ή μη) που δηλώνει “ειδικός” επί του συγκεκριμένου ιδιαίτερα σύνθετου και πολύπλοκου ζητήματος, δεν είναι δυνατόν να δώσει τελική και οριστική απάντηση στο ερώτημα (δεδομένου, άλλωστε, ότι ήδη επιστήμονες ίδιας βαθμίδας και παραπλήσιων θεωρητικών γνώσεων, γνωμοδοτούν με εντελώς αντικρουόμενες απόψεις).
Αντιλαμβανόμενη την δυσκολία απόδειξης και την αδυναμία αντικειμενικής αξιολόγησης από τις ανακριτικές και δικαστικές αρχές διαφορετικών τεχνικών εκθέσεων από διαφορετικές πηγές, η ΕΔΑΠΟ έχει προχωρήσει εδώ και αρκετούς μήνες σε εκτεταμένη έρευνα μέσω Υπολογιστικής Ρευστοδυναμικής (Computational Fluid Dynamics, CFD) έτσι ώστε να γίνει προσομοίωση κάθε πιθανού σεναρίου σχετικά με την ανάφλεξη και την καύση που έχει αποτυπωθεί στις τρεις κάμερες που έχουν καταγράψει το γεγονός από τρεις διαφορετικές οπτικές γωνίες.
Η σχετική έρευνα θα κατατεθεί στον φάκελο της δικογραφίας στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, όταν θα έχει ολοκληρωθεί και η αξιολόγηση και πιστοποίηση της μεθοδολογίας από ανεξάρτητους επιστημονικούς φορείς υψηλού κύρους.
Η ξεκάθαρη θέση της ΕΔΑΠΟ στο συγκεκριμένο ζήτημα είναι η εξής: οποιαδήποτε γνώμη, εκτίμηση ή θεωρία από οποιονδήποτε ειδικό ή “ειδικό”, μπορεί να κριθεί πέραν πάσης αμφιβολίας από τα υπολογιστικά εργαλεία προσομοίωσης της Υπολογιστικής Ρευστοδυναμικής, μέσω των οποίων αποτυπώνεται η πραγματικότητα και μόνο.
update 27/11/2024
Σε συνέχεια σημερινών δημοσιευμάτων στον Τύπο αλλά και σχετικών ανακοινώσεων από εμπλεκόμενους φορείς σχετικά με σοβαρό σιδηροδρομικό συμβάν στον Κορινό Πιερίας, η ΕΔΑΠΟ επισημαίνει ότι δυστυχώς για άλλη μια φορά επιβεβαιώνεται στην αρχική της τοποθέτηση ότι ένα αξιόπιστο και με πλήρη ραδιοκάλυψη σύστημα επικοινωνίας (είτε αυτό είναι VHF με σωστά συντηρημένο δίκτυο αναμετάδοσης είτε είναι πλήρης, λειτουργική και σωστά παραμετροποιημένη εγκατάσταση GSMR) είναι θεμελιώδης παράγοντας ασφάλειας που, μάλιστα, προηγείται όλων των υπολοίπων. Όπως αποδεικνύεται και στην πράξη (με παράδειγμα το συμβάν στον Κορινό), ακόμα και στην περίπτωση τεχνικής βλάβης του συστήματος φωτοσήμανσης και τηλεδιοίκησης, το τελευταίο επίπεδο ασφαλείας είναι οι ραδιοεπικοινωνίες, χωρίς τις οποίες δεν θα υπήρχε άλλος τρόπος να αποφευχθεί η σύγκρουση. Υπενθυμίζεται ότι στην περίπτωση των Τεμπών, η ραδιοκάλυψη του συστήματος VHF ήταν περιορισμένη σε κοντινές μόνο αποστάσεις από τον κάθε σταθμό (δεδομένου και ότι το σύστημα αναμετάδοσης του VHF μέσω του δικτύου TETRA που είχε εγκατασταθεί από το 2013, τη δεδομένη χρονική στιγμή δεν λειτουργούσε σύμφωνα με τις αρχικές του προδιαγραφές λόγω ελλιπούς συντήρησης). Εάν στις 28 Φεβρουαρίου 2023 υπήρχε πλήρης ραδιοκάλυψη ανάμεσα στους ΣΣ Λάρισας και Νέων Πόρων, οι μηχανοδηγοί της IC62 θα είχαν ακούσει στον ασύρματο τους μηχανοδηγούς της 63503 και θα είχαν αντιληφθεί από μόνοι τους ότι υπάρχει αντιθέτως κινούμενη κυκλοφορία στη γραμμή τους, χωρίς να χρειαστεί η παρέμβαση σταθμάρχη ή Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας.
update 18/11/2024
Στη σελίδα Downloads έχουν ανέβει ήδη τα slides της σημερινής παρουσίασης. Αργότερα σήμερα θα ανέβει και βίντεο από ολόκληρη την Συνέντευξη Τύπου.
update 11/11/2024
Την Δευτέρα 18 Νοεμβρίου και στις 12:00 στην αίθουσα 1ου ορόφου του Μεγάρου ΕΣΗΕΑ (Ακαδημίας 20, Αθήνα) η ΕΔΑΠΟ θα έχει συμμετοχή σε Συνέντευξη Τύπου ομάδας νομικής υποστήριξης της υπόθεσης Τεμπών και με την ευκαιρία αυτή θα παρουσιάσει αναλυτικά τα νεότερα δεδομένα και τις όποιες εκκρεμότητες της διερεύνησης.
Υπενθυμίζουμε ότι, όπως έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν, η ΕΔΑΠΟ τηρεί πολύ αυστηρό πρωτόκολλο ελέγχου ευαίσθητων πληροφοριών και ποτέ δεν έδωσε στη δημοσιότητα οτιδήποτε αφορά συγκεκριμένο θύμα ή τραυματία, προστατεύοντας κατά το δυνατόν τη μνήμη των νεκρών και την ηρεμία των οικογενειών.
Έχουμε ενημερώσει κατ’ιδίαν τις περισσότερες από τις οικογένειες των θυμάτων και συνεχίζουμε να ενημερώνουμε όποιον συγγενή επιθυμεί οποιαδήποτε πληροφορία για τον δικό του άνθρωπο. Η ΕΔΑΠΟ δεσμεύεται ότι θα συνεχίσει να λειτουργεί στα πλαίσια του νόμου τηρώντας το απόρρητο της ανάκρισης, κυρίως όμως να προστατεύει το απόρρητο σε ευαίσθητα ζητήματα που θα μπορούσαν να εξάψουν τη δημοσιογραφική περιέργεια αλλά η δημοσιοποίησή τους θα έκανε κακό στην προετοιμασία για τη δίκη, ενώ ταυτόχρονα θα επιβάρυναν ψυχολογικά τις οικογένειες των θυμάτων.
Στις 18 Νοεμβρίου, μεταξύ άλλων θεμάτων θα δοθούν σαφείς και οριστικές απαντήσεις σε κάποια θέματα όπως:
-ο ακριβής αριθμός των θυμάτων, ταυτοποιήσεις, αταυτοποίητα δείγματα κλπ
-το 57ο θύμα και ο λόγος για τον οποίο παραμένει αταυτοποίητο
-ο αριθμός των θυμάτων που επέζησαν από την σύγκρουση και έχασαν τη ζωή τους συνεπεία της φωτιάς
-συμπεράσματα από την τελική χαρτογράφηση θυμάτων και βαριά τραυματιών στα βαγόνια της αμαξοστοιχίας
-συμπεράσματα από τις αναλύσεις βιντεοληπτικού υλικού από διάφορες πηγές και από το αναλυτικό χρονολόγιο συμβάντων για τα πρώτα 40 λεπτά μετά τη σύγκρουση
Η παρουσίαση θα είναι κατά το δυνατόν συνοπτική ώστε να μείνει αρκετός διαθέσιμος χρόνος για ερωτήσεις και απαντήσεις.
update 29/10/2024
Σε συνέχεια πρόσφατων δημοσιευμάτων και δημοσιογραφικών ερωτήσεων σχετικά με πληροφορίες περί του περιεχομένου έκθεσης πραγματογνωμοσύνης καθηγητή Μεταλλειολόγου Μηχανικού ΕΜΠ, η ΕΔΑΠΟ διευκρινίζει ότι η συγκεκριμένη εξέλιξη κρίνεται αδιάφορη ως προς την ουσία της πορείας της διερεύνησης της υπόθεσης. Η πραγματογνωμοσύνη αυτή παραγγέλθηκε από τον κ. Εφέτη Ανακριτή κατόπιν αιτήματος συγκεκριμένων τεχνικών συμβούλων και σχετίζεται με μια πολύ συγκεκριμένη θεωρία η οποία δεν συνδέεται και δεν επηρεάζει τα υπόλοιπα εκκρεμή ζητήματα της διερεύνησης. Η ΕΔΑΠΟ εξακολουθεί να υποστηρίζει όσα έχει δηλώσει κατά καιρούς (όπως καταγράφονται και στην παρούσα σελίδα) και συνεχίζει να εργάζεται συμπληρώνοντας ζητήματα που ακόμα εκκρεμούν.
update 24/9/2024
Σε συνέχεια δημοσιογραφικών ερωτήσεων και πρόσφατων αλυσιδωτών αναδημοσιεύσεων από ενημερωτικές ιστοσελίδες ειδήσεων με εντυπωσιακούς τίτλους, η ΕΔΑΠΟ θα ήθελε να τονίσει σε κάθε εμπλεκόμενο με την υπόθεση άτομο ή φορέα, ότι οι δημοσιογραφικές αναφορές σε “30 θύματα που απανθρακώθηκαν ακαριαία” δεν είναι δυνατόν να επιβεβαιωθούν ούτε από την προσεκτική ανάγνωση της τεχνικής έκθεσης του αμερικανού ειδικού στον οποίο υποτίθεται ότι αποδίδεται η εκτίμηση αυτή (πουθενά στο πρωτότυπο κείμενο της τεχνικής έκθεσης δεν υπάρχει σχετική αναφορά), αλλά ούτε και από το απλό και προφανές γεγονός της ύπαρξης 9 επιζώντων επιβατών που ταξίδευαν στα ίδια βαγόνια, στις διπλανές ή απέναντι θέσεις από τα 30 θύματα που καταγράφονται ως απανθρακωμένα. Με όσο το δυνατόν απλούστερη διατύπωση, το ερώτημα είναι “πως είναι δυνατόν να απανθρακώθηκε ακαριαία ένας επιβάτης και ταυτόχρονα κάποιος που καθόταν στη διπλανή ή στην απέναντι θέση να έχει επιζήσει χωρίς εγκαύματα;” Επιπλέον οι ανωτέρω εκτιμήσεις δεν επιβεβαιώνονται από κανένα άλλο στοιχείο της δικογραφίας.
Η ΕΔΑΠΟ αποφεύγει κατά το δυνατόν να σχολιάζει δημοσιεύματα και συνεχίζει να εργάζεται αθόρυβα με αποκλειστικό σκοπό την απολύτως επιστημονικά τεκμηριωμένη διερεύνηση του δυστυχήματος και την προετοιμασία των στοιχείων για το δικαστήριο. Η συγκεκριμένη ανακοίνωση θεωρήθηκε σκόπιμο να δημοσιοποιηθεί, αποκλειστικά και μόνο για την προστασία των συγγενών των θυμάτων από το επιπλέον ψυχολογικό φορτίο που ενδεχομένως να τους προκαλούν οι σχετικές δημοσιογραφικές αναφορές.
update 13/9/2024
Το σημερινό σοβαρό συμβάν με δύο συρμούς του Προαστιακού που βρέθηκαν να κινούνται αντίθετα στην ίδια γραμμή, έρχεται να επιβεβαιώσει την επιμονή της ΕΔΑΠΟ από την πρώτη στιγμή της διερεύνησης ως προς την καίρια σημασία που έπαιξε η κακή ραδιοκάλυψη του συστήματος επικοινωνιών (αναλογικό VHF χωρίς αναμεταδότη) στο σιδηροδρομικό ατύχημα των Τεμπών. Η σημερινή μετωπική σύγκρουση αποφεύχθηκε ακριβώς επειδή η καλή ραδιοκάλυψη του σημείου επέτρεψε στους δύο αντιθέτως κινούμενους μηχανοδηγούς να αντιληφθούν ο ένας την ύπαρξη του άλλου και να ακινητοποιήσουν εγκαίρως τους συρμούς τους. Εάν υπήρχε σε λειτουργία τη βραδιά των Τεμπών το σύστημα επικοινωνίας GSM-R ή έστω ένα δίκτυο αναμεταδοτών του αναλογικού VHF κατά μήκος της διαδρομής, ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας που αναχωρούσε από τον ΣΣ Λάρισας θα είχε ακούσει στον ασύρματο την σχεδόν ταυτόχρονη επικοινωνία της εμπορικής αμαξοστοιχίας με τον ΣΣ Νέων Πόρων και θα είχε αντιληφθεί ότι υπάρχει αντιθέτως κινούμενος συρμός στην γραμμή του, με το προφανές αποτέλεσμα να ακινητοποιήσει άμεσα τον συρμό του, όπως συνέβη σήμερα στην ακριβώς αντίστοιχη περίπτωση.
update 9/9/2024
Μετά από ιδιαίτερα σύνθετη και αναλυτική διασταύρωση ψηφιακών στοιχείων και πληροφοριών από περισσότερες από 50 συνεντεύξεις με επιζώντες, η ΕΔΑΠΟ έχει αποκτήσει μια πληρέστατη εικόνα της της ακριβούς χρονικής ακολουθίας των γεγονότων, της χαρτογράφησης των βαγονιών τη στιγμή της σύγκρουσης, της θέσης ανεύρεσης κάθε σορού αλλά και του μηχανισμού θανάτου για κάθε ένα από τα 57 θύματα (συμπεριλαμβανομένου και του 57ου θύματος που τυπικά αγνοείται ακόμα). Η ιδιαιτέρως αναλυτική χαρτογράφηση (η οποία άλλωστε δοκιμάστηκε και επιβεβαιώθηκε πλήρως από τις έρευνες στο Κουλούρι τον Νοέμβριο του 2023) συνοδεύεται από έναν μεγάλο όγκο στοιχείων που υποστηρίζουν κάθε σημείο, ενώ η εκτίμηση του μηχανισμού θανάτου δεν έχει γίνει μέσω μαζικών εκτιμήσεων ή θεωρητικών αναλύσεων αλλά με πολύ συγκεκριμένα αντικειμενικά δεδομένα για κάθε θύμα ξεχωριστά. Επιπλέον, τις τελευταίες εβδομάδες έχουν προκύψει πολύ σημαντικά νέα στοιχεία που αποδεικνύουν τον μηχανισμό θανάτου για ακόμα δύο από τα απανθρακωμένα θύματα, στοιχεία τα οποία η ΕΔΑΠΟ κρατάει ακόμα υπό αυστηρό έλεγχο διαρροής μέχρι να ενημερωθούν πλήρως οι εμπλεκόμενες οικογένειες και να αποφασίσουν οι ίδιες για τη συνέχεια.
Από την πρώτη στιγμή η ΕΔΑΠΟ τηρεί πολύ αυστηρό πρωτόκολλο ελέγχου ευαίσθητων πληροφοριών και ποτέ δεν έδωσε στη δημοσιότητα οτιδήποτε αφορά συγκεκριμένο θύμα ή τραυματία, προστατεύοντας κατά το δυνατόν τη μνήμη των νεκρών και την ηρεμία των οικογενειών.
Έχουμε ενημερώσει κατ’ιδίαν τις περισσότερες από τις οικογένειες των θυμάτων και συνεχίζουμε να ενημερώνουμε όποιον συγγενή επιθυμεί οποιαδήποτε πληροφορία για τον δικό του άνθρωπο.
Η ΕΔΑΠΟ δεσμεύεται ότι θα συνεχίσει να λειτουργεί στα πλαίσια του νόμου τηρώντας το απόρρητο της ανάκρισης, κυρίως όμως να προστατεύει το απόρρητο σε ευαίσθητα ζητήματα που θα μπορούσαν να εξάψουν τη δημοσιογραφική περιέργεια αλλά η δημοσιοποίησή τους θα έκανε κακό στην προετοιμασία για τη δίκη, ενώ ταυτόχρονα θα επιβάρυναν ψυχολογικά τις οικογένειες των θυμάτων.
update 26/7/2024
Σε απάντηση ερωτήσεων δημοσιογράφων σχετικά με πρόσφατες συμπληρωματικές δειγματοληψίες, αναλύσεις και δοκιμές αλλά και σχετικά με τη συνολική πορεία των ερευνών, η ΕΔΑΠΟ επισημαίνει τη θέση της ότι στον μηχανισμό της σφοδρής μετωπικής σύγκρουσης και της ανάφλεξης άγνωστης καύσιμης ύλης, τον σχηματισμό της αρχικής πυρόσφαιρας και την περαιτέρω διάδοση της φωτιάς, συμμετείχαν μόνο τα πρώτα τρία οχήματα από κάθε συρμό (δηλαδή η ηλεκτρομηχανή και τα βαγόνια Α1 και Κυλικείου από την IC62 και οι δύο ηλεκτρομηχανές και η πρώτη φορτάμαξα από την 63503).
update 10/6/2024
Από την παρουσίαση των ευρημάτων του προκαρκτικού πορίσματος τον Αύγουστο του 2023, πρώτη η ΕΔΑΠΟ είχε επισημάνει τον πολύ σημαντικό ρόλο των ραδιοεπικοινωνιών, τόσο ως σημαντικός συμβάλλων παράγοντας στο συγκεκριμένο ατύχημα όσο και ως σημαντικό κενό ασφαλείας στην ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
Η Επιτροπή Διερεύνησης που συστάθηκε πρόσφατα από τον Εθνικό Οργανισμό Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) φαίνεται ότι κατέληξε στα ίδια ακριβώς συμπεράσματα, αφού την Παρασκευή 7/6 εξέδωσε Επείγουσα Σύσταση Ασφαλείας προς τους φορείς του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα με άμεσο ζητούμενο την υιοθέτηση και την ενεργοποίηση του συστήματος GSMR ως πρωτεύον σύστημα επικοινωνίας, καθώς και την υιοθέτηση πρακτικών ορθής χρήσης του με την αυστηρή χρήση τυποποιημένης ορολογίας και διαδικασιών.
Το πλήρες κείμενο της Επείγουσας Σύστασης υπάρχει στον παρακάτω σύνδεσμο:
update 27/5/2024
Η ΕΔΑΠΟ κατέθεσε σήμερα στις ανακριτικές αρχές συμπληρωματική τεχνική έκθεση η οποία προέκυψε από την επεξεργασία και ανάλυση βιντεοσκοπικού υλικού το οποίο είχε ζητηθεί με προηγούμενο αίτημά μας και μας παραδόθηκε πρόσφατα. Στο υλικό αυτό καταγράφονται εργασίες στο σημείο της σύγκρουσης λίγο πριν τα ξημερώματα της 1ης Μαρτίου του 2023, καθώς και ενέργειες έρευνας και διάσωσης στο σημείο. Από το υλικό αυτό προκύπτουν παρατηρήσεις που συμπληρώνουν περαιτέρω τη χαρτογράφηση και το χρονολόγιο των γεγονότων, μέσω και της αντιπαραβολής και της συσχέτισης με τα ευρήματα που προέκυψαν στους διαφορετικούς χώρους απόθεσης υλικών.
Κατά τα άλλα, η έρευνα συνεχίζεται και στα υπόλοιπα ζητήματα: η τρισδιάστατη απεικόνιση του χώρου και του μηχανισμού της σύγκρουσης έχει ολοκληρωθεί και υποδεικνύει πλέον με ακρίβεια το σημείο έναρξης της ανάφλεξης και την περαιτέρω εξέλιξη αυτής, ενώ εντός της εβδομάδας αναμένεται να οριστικοποιηθούν οι προσομοιώσεις με τη βοήθεια υπολογιστικών μεθόδων με Πεπερασμένα Στοιχεία (CFD) σχετικά με το είδος και την ποσότητα της καύσιμης ύλης που κάηκε.
update 16/5/2024
Σε απάντηση ερωτήσεων που δεχθήκαμε από δημοσιογράφους σχετικά με τη μετωπική σύγκρουση της ηλεκτρομηχανής 120 022 (η πρώτη ηλεκτρομηχανή της εμπορικής αμαξοστοιχίας, αριστερά στη φωτογραφία το εμπρός μέρος):
update 29/4/2024
Υπενθυμίζουμε τη θέση της ΕΔΑΠΟ σχετικά με το ζήτημα της τεράστιας ανάφλεξης και της πυρκαγιάς που ακολούθησε, όπως έχει εκφραστεί ήδη από πέρυσι και έχει καταγραφεί και στο προκαταρκτικό πόρισμα της ΕΔΑΠΟ (Ιούλιος 2023) και στο τελικό (Φεβρουάριος 2024):
-Τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών απορρίπτονται κατηγορηματικά ως η πρωτογενής αιτία της αρχικής ανάφλεξης.
-Στα ενεργά αίτια που προκάλεσαν την απώλεια ανθρώπινων ζωών, το πόρισμά μας αναφέρει “ανάφλεξη άγνωστης καύσιμης ύλης” η οποία τροφοδότησε το φαινόμενο διάρκειας 6-7 δευτερολέπτων που έχει καταγραφεί από τις κάμερες.
-Ως προς την ταυτοποίηση της άγνωστης καύσιμης ύλης, υπάρχουν ενδείξεις οι οποίες αξιολογούνται. Είναι βέβαιο, όμως, ότι κάποιες από τις ενδείξεις θα μπορούσαν να είχαν μετατραπεί σε αποδείξεις εάν είχε κινηθεί ταχύτερα η ανακριτική διαδικασία και αν είχαν γίνει πιό εύστοχες ανακριτικές πράξεις τις πρώτες ημέρες του Μαρτίου 2023.
update 15/4/2024
Η τρισδιάστατη ψηφιακή αναπαράσταση (3D animation) του μηχανισμού σύγκρουσης και αρχικής ανάφλεξης έχει σχεδόν ολοκληρωθεί (είμαστε στο τελικό στάδιο των μικροδιορθώσεων) και θα παραδοθεί στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα στις αρμόδιες ανακριτικές αρχές με τη μορφή της συμπληρωματικής τεχνικής έκθεσης που θα συνοδεύτεται από σχετικό ψηφιακό υλικό.
Εν αναμονή και διαφόρων εργαστηριακών αναλύσεων οι οποίες βρίσκονται ακόμα σε εκκρεμότητα, υπενθυμίζουμε το πολύ σημαντικό στοιχείο της διάρκειας του φαινομένου της κατάκαυσης (deflagration) που καταγράφηκε από τα βίντεο και μας παραπέμπει σε καύση άγνωστης καύσιμης ύλης συγκεκριμένης ποσότητας, στοιχείο που είχαμε αναδείξει ήδη από πέρυσι, από τις πρώτες κι όλας ημέρες και με ελάχιστα (τότε) διαθέσιμα στοιχεία:
update 8/4/2024
Την Παρασκευή 5 Απριλίου 2024 βρεθήκαμε στη θέση “Πηγάδια” της περιοχής του Ευαγγελισμού Λάρισας για να παρακολουθήσουμε τη διαδικασία δειγματοληψίας της Χημικής Υπηρεσίας Λάρισας από τα 300 κ.μ. αδρανών υλικών που εντοπίστηκαν πρόσφατα. Όσο αναμένουμε τις εργαστηριακές αναλύσεις από το Γενικό Χημείο του Κράτους, παραθέτουμε φωτογραφίες του σημείου από τις πλημμύρες της κακοκαιρίας “Daniel”.
update 3/4/2024
Η θέση της ΕΔΑΠΟ για τις καταγραφές των συνομιλιών:
Η αρχική εντύπωση που δημιουργήθηκε από δημοσιογραφικές διαρροές και αναπαραγωγές ηχητικών τις πρώτες ημέρες, δεν ήταν η ίδια με αυτή που προέκυψε από τη μεταγενέστερη ανάλυση του συνόλου των ηχητικών που εντάχθηκαν στη δικογραφία.
Η εκτίμησή μας είναι ότι τα ηχητικά που περιέχονται στη δικογραφία είναι πλήρη και σωστά, δεδομένου ότι ταιριάζουν χρονικά αλλά και ως περιεχόμενο με τα δεδομένα από όλες τις υπόλοιπες διαθέσιμες πηγές. Όμως, επειδή το δικαστήριο πρέπει να δικάσει με βεβαιότητα και όχι με εκτίμηση, είναι πολύ σωστή η ενέργεια της κατάσχεσης των αρχικών αποθηκευτικών μέσων των καταγραφικών, ώστε να υπάρξει και εργαστηριακή επιβεβαίωση των όποιων εκτιμήσεων.
update 29/3/2024
Η ΕΔΑΠΟ έχει πλέον καταλήξει σε συγκεκριμένη (τελική) εκτίμηση ως προς τον συνολικό αριθμό των θυμάτων ενώ έχει ολοκληρώσει την έρευνα για τη χαρτογράφηση των θυμάτων και κατά συνέπεια για τα αίτια και τον μηχανισμό θανάτου για καθένα από τα θύματα. Οι πληροφορίες αυτές θα μεταφερθούν με κάθε λεπτομέρεια στους συγγενείς των θυμάτων που θα παραστούν σε ενημερωτική συνάντηση στη Λάρισα την Κυριακή 31 Μαρτίου. Εννοείται ότι η ΕΔΑΠΟ θα ενημερώσει κατ’ιδίαν, είτε σε αυτή την ευκαιρία είτε σε οποιαδήποτε άλλη χρονική στιγμή, οποιαδήποτε οικογένεια επιθυμεί σχετική ενημέρωση.
update 27/3/2024
Με την παράδοση του τελικού πορίσματος της ΕΔΑΠΟ στις ανακριτικές αρχές (στις αρχές Μαρτίου 2024) ολοκληρώθηκε η κύρια διερεύνηση ως προς τα αίτια και τις συνθήκες που οδήγησαν στο ατύχημα. Όμως, η ΕΔΑΠΟ συνεχίζει να εργάζεται σε επιμέρους ζητήματα που σχετίζονται κυρίως με τη διερεύνηση του μηχανισμού ανάφλεξης, κατάκαυσης και πυρκαγιάς, σε συνεργασία με εξειδικευμένα εργαστήρια και συνεργάτες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ολοκληρωθεί η τρισδιάστατη ψηφιακή αναπαράσταση (3D animation) του μηχανισμού σύγκρουσης και αρχικής ανάφλεξης, όπου με τη μέθοδο του reverse engineering γίνεται προσπάθεια αντιστοίχισης των βίντεο από τις τρεις κάμερες που έχουν καταγράψει τη σύγκρουση, με την αντίστοιχη (προσεκτικά διαστασιολογημένη και μοντελοποιημένη) ψηφιακή αναπαράσταση της κίνησης των συρμών από τη στιγμή της σύγκρουσης μέχρι και την τελική θέση των συντριμμίων. Με τη μέθοδο αυτή, προσθέτουμε στην ανάλυση την πολύ σημαντική τέταρτη διάσταση (τον χρόνο) ώστε να μπορούμε πλέον να αποκλείσουμε κάποιες από τις πιθανές εκδοχές και να ισχυροποιήσουμε κάποιες άλλες ως πιθανότερες.
update 16/3/2024
Σε απάντηση σχετικών ερωτήσεων που δεχθήκαμε από δημοσιογράφους: 2 ηλεκτρομηχανές, 13 πλατφόρμες, 10 κοντέινερ
update 26/2/2024
Στη σελίδα Downloads έχουν ανέβει οι κάρτες της σημερινής παρουσίασης. Το βίντεο από όλη την σημερινή Συνέντευξη Τύπου υπάρχει στην κεντρική σελίδα www.edapo.gr
Χρονολόγιο εργασιών:
update 22/2/2024
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Τη Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου 2024 και ώρα 12:00 στην Αίθουσα 1ου ορόφου του Μεγάρου της ΕΣΗΕΑ (Ακαδημίας 20, Αθήνα), συγγενείς θυμάτων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών, καθώς και μέλη της επιτροπής διερεύνησης ανεξάρτητων πραγματογνωμόνων (Ε.Δ.Α.Π.Ο.) που διορίστηκαν από οικογένειες θυμάτων, ενόψει της συμπλήρωσης ενός έτους από το τραγικό δυστύχημα θα προβούμε σε πολυεπίπεδη ενημέρωση των ΜΜΕ σχετικά με την πορεία της υπόθεσης.
Προσκαλούνται οι εκπρόσωποι των ΜΜΕ να παρακολουθήσουν την παρουσίαση για την ενημέρωση τους.
update 19/2/2024
Η επιτροπή έχει ολοκληρώσει τη σύνταξη του επικαιροποιημένου πορίσματος και είναι στο στάδιο των τελικών διορθώσεων ώστε να παραδοθεί το τελικό κείμενο στις ανακριτικές αρχές εντός του Φεβρουαρίου 2024. Επισημαίνεται ότι τα συμπεράσματα του αρχικού πορίσματος του Αυγούστου 2023 δεν αλλάζουν, όμως έχουν προκύψει κάποιες συμπληρωματικές πληροφορίες και συμπεράσματα σε επιμέρους ζητήματα από αυτοψίες και αναλύσεις των τελευταίων μηνών. Επιπλέον, έχει πλέον ολοκληρωθεί η έρευνα στο ζήτημα της ακριβούς χαρτογράφησης του συρμού ως προς τη θέση του κάθε θύματος και κάθε τραυματία, με την αξιοποίηση επιπλέον μαρτυριών και δεδομένων από φωτογραφίες, ηλεκτρονικά μηνύματα και οποιουδήποτε άλλου είδους συνδυασμό καταγραφών και πληροφοριών, αλλά και με τα αποτελέσματα της σημαντικής αυτοψίας και έρευνας στον χώρο φύλαξης των συντριμμίων στις 15 και 16 Νοεμβρίου 2023.
Το επικαιροποιημένο πόρισμα της ΕΔΑΠΟ θα συνοδεύεται από ψηφιακά αρχεία (εικόνες και βίντεο) τα οποία θα βοηθούν στην καλύτερη κατανόηση της ακριβούς ακολουθίας των γεγονότων πριν και μετά τη σύγκρουση.
update 20/1/2024
Σε συνέχεια της από 17/11/2023 ενημέρωσης και με την αφορμή της ολοκλήρωσης των εργαστηριακών αναλύσεων από τα εργαστήρια της ΔΕΕ, η Επιτροπή επανέρχεται για να συμπληρώσει τα παρακάτω:
Όλες οι ταυτοποιήσεις που προέκυψαν μέσω ανίχνευσης DNA από τα ευρήματα στον χώρο φύλαξης των συντριμμίων στην περιοχή Κουλούρι της Λάρισας, αποδείχθηκε ότι συμφωνούν απόλυτα με την αρχική χαρτογράφηση της ΕΔΑΠΟ για τα συγκεκριμένα σημεία της έρευνας, όπως αυτή είχε γνωστοποιηθεί στις ανακριτικές και ιατροδικαστικές αρχές πριν την έρευνα.
Οι ανακριτικές αρχές πολύ ορθώς επέκτειναν την έρευνα και σε σημεία εκτός της χαρτογράφησης της ΕΔΑΠΟ, έρευνα που τελικώς ολοκληρώθηκε χωρίς να προκύψουν άλλα ευρήματα. Όμως, έστω και με τη μεγάλη χρονική καθυστέρηση που έγινε αυτή η διαδικασία, ήταν απαραίτητο να ολοκληρωθεί μια πλήρης και ενδελεχής έρευνα ώστε να δοθούν τελικές απαντήσεις στις οικογένειες των θυμάτων και να μην υπάρχουν πλέον εκκρεμότητες και ερωτηματικά.
Ως προς το ζήτημα της έρευνας για το 57ο θύμα (την αγνοούμενη Εριέττα Μόλχο), η Επιτροπή έχει εκθέσει τις διαπιστώσεις και τα συμπεράσματά της με την Προκαταρκτική Τεχνική Έκθεση που απέστειλε στις ανακριτικές αρχές την 4η Ιανουαρίου 2014. Περισσότερα στοιχεία θα κατατεθούν στα αρμόδια δικαστήρια εάν αυτό ζητηθεί.
update 10/1/2024
Στη σελίδα Downloads δημοσιεύουμε μια περιληπτική αναφορά στα διαφορετικά συστήματα ασφαλείας (GSM-R, Φωτοσήμανση, Τηλεδιοίκηση, ETCS, ERTMS), ώστε να είναι πιό ξεκάθαρος ο ρόλος και η λειτουργία του καθενός ξεχωριστά και όλων μαζί σε συνδυασμό.
Κατά τα άλλα, η Επιτροπή συμπληρώνει και επικαιροποιεί το πόρισμα που εξέδωσε τον Αύγουστο του 2023 με νέες πληροφορίες και λεπτομέρειες που έχουν προκύψει στο μεσοδιάστημα. Με την επιφύλαξη των καθυστερήσεων από στοιχεία (αναλύσεις εργαστηρίων κλπ) που ακόμα αναμένονται, εκτιμάται ότι στο τέλος του Ιανουαρίου ή στις αρχές Φεβρουαρίου θα εκδοθεί η επικαιροποιημένη εκδοχή του πορίσματος της Επιτροπής. Επισημαίνεται ότι τα συμπεράσματα του αρχικού πορίσματος δεν αλλάζουν, όμως υπάρχουν κάποιες προσθήκες σε επιμέρους ζητήματα από νεότερες πληροφορίες που προστέθηκαν. Επιπλέον, έχουν γίνει περαιτέρω πρόοδοι στο ζήτημα της ακριβούς χαρτογράφησης του συρμού ως προς τη θέση του κάθε θύματος και κάθε τραυματία, με την αξιοποίηση επιπλέον μαρτυριών και δεδομένων από φωτογραφίες, ηλεκτρονικά μηνύματα και οποιουδήποτε άλλου είδους συνδυασμό καταγραφών και πληροφοριών, αλλά και με τα αποτελέσματα της αυτοψίας και έρευνας στον χώρο φύλαξης των συντριμμίων στις 15 και 16 Νοεμβρίου 2023.
update 19/12/2023
Σε συνέχεια αναπαραγωγής ανακριβούς δημοσιογραφικής αναφοράς περί “διαγραφής κρίσιμων συνομιλιών 15 μέρες μετά το ατύχημα” και επειδή η εσφαλμένη εντύπωση αναπαράγεται και κατά τις εργασίες της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής, θεωρούμε σκόπιμο να εξηγήσουμε τί πραγματικά ισχύει σχετικά με τα διαγραμμένα αρχεία:
Το “καταγραφικό” στο οποίο αναφέρθηκε ο Δνων Σύμβουλος του ΟΣΕ ΑΕ δεν καταγράφει συνομιλίες, ούτε και λείπουν κρίσιμες συνομιλίες από τη διερεύνηση. Όλες οι συνομιλίες από τα τηλεφωνικά δίκτυα, από τη σύνδεση GSMR μεταξύ σταθμαρχείων και από τον αναλογικό ασύρματο VHF FM μεταξύ σταθμαρχείων και συρμών, έχουν καταγραφεί πλήρως και περιέχονται με την αντίστοιχη απομαγνητοφώνηση στην δικογραφία.
Αυτό που λείπει είναι όλες οι καταγραφές βίντεο από το σύστημα παρακολούθησης από την αφετηρία και τους ενδιάμεσους σταθμούς διέλευσης για τη διαδρομή Θεσσαλονίκη έως Νέους Πόρους (διαδρομή που ακολούθησε η εμπορική αμαξοστοιχία). Αντιθέτως, οι καταγραφές από Αθήνα μέχρι Λάρισα (διαδρομή που ακολούθησε η επιβατική αμαξοστοιχία) έχουν παραδοθεί με απόλυτη πληρότητα και περιέχονται στη δικογραφία.
Μετά από σχετική εισαγγελική παραγγελία, οι σκληροί δίσκοι από τα καταγραφικά συστήματα έχουν παραδοθεί στη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών της ΕΛ.ΑΣ. προκειμένου να γίνει προσπάθεια ανάκτησης των διαγραμμένων αρχείων.
update 16/12/2023
Στις 26/10 και σε προηγούμενη ενημέρωση (βλ.παρακάτω) γράφαμε ότι η Επιτροπή προετοιμάζει επικαιροποιημένη εκδοχή του πορίσματος με επιπλέον πληροφορίες που προέκυψαν τον τελευταίο καιρό. Όμως, οι πολύ μεγάλες καθυστερήσεις στη διαδικασία παροχής πληροφοριών σε απάντηση ερωτημάτων και αιτημάτων μας, δυστυχώς καθυστερεί διαρκώς τη διαδικασία. Αναλύσεις εργαστηρίων, τεχνικές πληροφορίες, απαντήσεις επί τεχνικών ερωτημάτων, ιατροδικαστικά και ιατρικά δεδομένα και αρκετά ακόμα ζητήματα, παραμένουν ακόμα σε εκκρεμότητα, με την εορταστική περίοδο να απειλεί με επιπλέον καθυστερήσεις επί των καθυστερήσεων.
Η Επιτροπή συνεχίζει να εργάζεται αξιοποιώντας νέα στοιχεία από μαρτυρίες και έρευνες και, ανεξαρτήτως καθυστερήσεων της ανακριτικής διαδικασίας, προτίθεται να εκδώσει ενδιάμεση επικαιροποιημένη εκδοχή του πορίσματος ενόψει εργασιών της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής.
Θα ακολουθήσει νεότερη ενημέρωση τις επόμενες ημέρες με σχετικό ενημερωτικό πακέτο πληροφοριών για τα μέλη της Εξεταστικής Επιτροπής.
update 17/112023
Επιστρέψαμε από την Λάρισα, όπου το διήμερο 15-16/11, στον χώρο φύλαξης των συντριμμίων στην περιοχή “Κουλούρι” και παρουσία των ανακριτικών και εισαγγελικών αρχών, έγινε μια σημαντική αυτοψία και έρευνα σχετικά με την πιθανή ανίχνευση στοιχείων DNA σε σημεία που δεν είχαν ερευνηθεί επισταμένως κατά την αρχική φάση της μεταφοράς των συντριμμίων στο χώρο.
Η Επιτροπή, αξιοποιώντας συνδυασμό πληροφοριών που προέκυψαν από την πολύμηνη προσπάθεια χαρτογράφησης των θυμάτων ανά βαγόνι και θέση, υπέδειξε στις ανακριτικές αρχές δύο συγκεκριμένα σημεία (συγκεκριμένο σημείο στο βαγόνι Κυλικείου και συγκεκριμένο κουπέ στο εμπρός μέρος του βαγονιού Β2) για τα οποία υπήρχαν σημαντικές πληροφορίες και εκτιμήσεις για πιθανή ανίχνευση ιχνών DNA. Η Ιατροδικαστική Υπηρεσία Λάρισας συνέλεξε δείγματα από τα σημεία που υποδείξαμε και έχει ήδη αποστείλει τα σχετικά υλικά στα αρμόδια εργαστήρια της ΔΕΕ/ΕΛΑΣ προς ανάλυση και πιθανή ταυτοποίηση.
Στα πλαίσια των ερευνών σε άλλα σημεία των συντριμμίων, με υπόδειξη και πρωτοβουλία των Δικαστικών Πραγματογνωμόνων που παρίσταντο στο σημείο και μετά από δύσκολη και χρονοβόρα κοπή μετάλλων σε σημείο που με δυσκολία ταυτοποιήθηκε ως η εμπρός αριστερή γωνία της Η/Μ 120 023 της επιβατικής αμαξοστοιχίας, εντοπίστηκε το καταγραφικό TELOC 4000 (“μαύρο κουτί”) της συγκεκριμένης Η/Μ σε όχι λειτουργική κατάσταση με εκτεταμένες βλάβες λόγω φωτιάς. Οι Δικαστικοί Πραγματογνώμονες συνέλεξαν τα σχετικά ευρήματα για περαιτέρω αξιολόγηση και διερεύνηση.
Εν αναμονή των εργαστηριακών εξετάσεων για όλα τα ανωτέρω, η Επιτροπή θα αποφύγει οποιοδήποτε περαιτέρω σχόλιο σε αυτή τη φάση. Μετά την δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων από τις αρμόδιες υπηρεσίες, ενδεχομένως θα επανέλθουμε με περισσότερα στοιχεία.
update 7/11/2023
Απαντώντας σε μηνύματα και απορίες που λάβαμε σχετικά με τη θερμοκρασία του ελαίου σιλικόνης κατά τις δοκιμές μας, προσθέσαμε ένα νέο βίντεο (Silicone oil flammable vapor test) στην αρχική σελίδα όπου ανεβάζουμε τη θερμοκρασία του ελαίου στους 270 βαθμούς Κελσίου και αποδεικνύουμε ότι οι ατμοί του, ακόμα και σε τόσο υψηλή θερμοκρασία, δεν είναι εύφλεκτοι. Η προηγούμενη δοκιμή είχε γίνει στους 120 βαθμούς Κελσίου, δηλαδή πιό κοντά στην πραγματική θερμοκρασία λειτουργίας του ελαίου στο εσωτερικό των μετασχηματιστών, η νέα δοκιμή, όμως, αποδεικνύει ότι τα έλαια σιλικόνης κατηγορίας Κ3 είναι εξαιρετικά ασφαλή ακόμα και σε θερμοκρασίες τριπλάσιες της κανονικής θερμοκρασίας λειτουργίας τους.
update 26/10/2023
Μέσα στον επόμενο μήνα (Νοέμβριο) η Επιτροπή προτίθεται να εκδώσει επικαιροποιημένο πόρισμα που θα συμπληρώνει το προηγούμενο σε επιμέρους τεχνικές διευκρινίσεις και πληροφορίες που προέκυψαν από απαντήσεις σε ερωτήματα και αιτήματα που εκκρεμούσαν. Επισημαίνεται ότι τα συμπεράσματα του αρχικού πορίσματος δεν αλλάζουν, όμως οι προσθήκες από τις νεότερες πληροφορίες ξεκαθαρίζουν κάποιες επί μέρους λεπτομέρειες της ιδιαίτερα σύνθετης διερεύνησης. Επιπλέον, έχουν γίνει περαιτέρω πρόοδοι στο ζήτημα της ακριβούς χαρτογράφησης του συρμού ως προς τη θέση του κάθε θύματος και κάθε τραυματία, με την αξιοποίηση επιπλέον μαρτυριών και δεδομένων από φωτογραφίες, ηλεκτρονικά μηνύματα και οποιουδήποτε άλλου είδους συνδυασμό καταγραφών και πληροφοριών.
update 2/8/2023
Σήμερα 2 Αυγούστου 2023 κατατέθηκε στον κ. Εφέτη Ανακριτή το πόρισμα της ΕΔΑΠΟ, με την παρακάτω υποσημείωση:
Το παρόν Πόρισμα συντάχθηκε με τις πληροφορίες που ήταν διαθέσιμες μέχρι και την 1η Αυγούστου 2023 και είναι πλήρες και τελικό ως προς τα ουσιώδη συμπεράσματά του. Η Επιτροπή επιφυλάσσεται να εκδώσει νεότερη έκδοση με περισσότερες επιμέρους τεχνικές πληροφορίες εφόσον προκύψουν επιπλέον στοιχεία από πιθανές απαντήσεις σε διάφορα ερωτήματα που έχουν τεθεί αλλά εκκρεμούν ακόμα.
—
update 10/7/2023
Tη Δευτέρα, 17 Ιουλίου ώρα 11.00 στην Αίθουσα 3ου Ορόφου της ΕΣΗΕΑ (Ακαδημίας 20 στην Αθήνα), η Επιτροπή Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών θα παρουσιάσει το πόρισμα της διερεύνησής της για το σιδηροδρομικό ατύχημα των Τεμπών.
Επισημαίνεται ότι οι συγγενείς θυμάτων ή βαριά τραυματιών, μπορούν να επικοινωνήσουν με την ΕΔΑΠΟ ώστε να ενημερωθούν κατ’ιδίαν και με περισσότερες λεπτομέρειες και σε χρόνο προγενέστερο της παρουσίασης, εφόσον το επιθυμούν. Το πόρισμα της Επιτροπής, έχοντας συνταχθεί στα πρότυπα των αεροπορικών διερευνήσεων κατά ICAO Annex 13, περιγράφει γεγονότα, ευρήματα και διαπιστώσεις αλλά δεν αναφέρει ονόματα εμπλεκόμενων προσώπων.
update 7/7/2023
Αυτή την εβδομάδα παραλήφθησαν κάποια από τα στοιχεία που ήταν σε εκκρεμότητα και η Επιτροπή βρίσκεται πλέον σε τελικό στάδιο συγγραφής του αρχικού Πορίσματος που καλύπτει όλες τις παραμέτρους που οδήγησαν στη σύγκρουση των δύο συρμών και στην ύπαρξη 57 θυμάτων και 180 τραυματιών.
Τα σημαντικά στοιχεία που εισφέρει το πόρισμα της ΕΔΑΠΟ στην προσπάθεια για όσο το δυνατόν πληρέστερη διερεύνηση της υπόθεσης είναι δύο:
-Μια όσο το δυνατόν ακριβέστερη και αναλυτικότερη χαρτογράφηση του επιβατικού συρμού και της θέσης καθενός από τα 57 θύματα τη στιγμή της σύγκρουσης, σε συνδυασμό με αναλυτικό χρονολόγιο των διαδικασιών διάσωσης και απεγκλωβισμού των τραυματιών.
-Νέα και σημαντικά στοιχεία ως προς τη διερεύνηση των αιτιών της μεγάλης ανάφλεξης και της πυρκαγιάς που ακολούθησε, καθώς και της επίδρασης της φωτιάς στην επιβιωσιμότητα κάθε βαγονιού ξεχωριστά.
Συγγενείς θυμάτων ή βαριά τραυματιών, καλούνται να επικοινωνήσουν με την ΕΔΑΠΟ ώστε να ενημερωθούν κατ’ιδίαν και με περισσότερες λεπτομέρειες, εφόσον το επιθυμούν. Το πόρισμα της Επιτροπής, έχοντας συνταχθεί στα πρότυπα των αεροπορικών διερευνήσεων και κατά ICAO Annex 13, περιγράφει γεγονότα, ευρήματα και διαπιστώσεις αλλά δεν αναφέρει ονόματα εμπλεκόμενων προσώπων.
Νεότερη ενημέρωση εντός των επομένων ημερών.
______________________
update 30/6/2023
Η χαρτογράφηση θυμάτων και τραυματιών έχει σχεδόν ολοκληρωθεί (παραμένει μια μικρή αβεβαιότητα για 2-3 θύματα για τα οποία αναμένουμε κάποιες επιπλέον μαρτυρίες).
Διαφαίνεται ότι ο συνδυασμός ιατροδικαστικών δεδομένων και μαρτυριών από διασωθέντες και διασώστες τεκμηριώνει πλέον την αρχική εκτίμηση ότι κάποια από τα 57 θύματα έχασαν τη ζωή τους συνεπεία της πυρκαγιάς και όχι της αρχικής σύγκρουσης.
Στα πλαίσια της διερεύνησης η Επιτροπή έχει συλλέξει μέχρι σήμερα 37 διαφορετικές μαρτυρίες και συνεχίζει κάθε μέρα να μιλά με ανθρώπους που είτε σχετίζονται άμεσα με το ατύχημα είτε διαθέτουν πληροφορίες ή επιστημονική γνώση που θα μπορούσε να συνδράμει στο έργο της ΕΔΑΠΟ.
Στη σελίδα “Downloads” ανεβαίνουν αρχεία και πληροφορίες που σχετίζονται με το υπό διερεύνηση ζήτημα. Εννοείται ότι ΔΕΝ δημοσιοποιούνται απόρρητα στοιχεία της δικογραφίας, παρά μόνο γενικές τεχνικές πληροφορίες ή φωτογραφίες που προέρχονται από εφημερίδες και ειδησεογραφικά πρακτορεία.
Δεδομένου ότι ακόμα εκκρεμούν απαντήσεις σε σημαντικά αιτήματα για παροχή στοιχείων από Hellenic Train, ΟΣΕ και ΡΑΣ, είναι δύσκολο να εκτιμηθεί με ακρίβεια η ημερομηνία παράδοσης του τελικού πορίσματος της ΕΔΑΠΟ. Γίνονται προσπάθειες ώστε να έχει ολοκληρωθεί εντός του πρώτου δεκαπενθημέρου του Ιουλίου.
Θα υπάρξει νεότερη ενημέρωση εντός ολίγων ημερών.
_________________________________________________________________________________________
Τα πεπραγμένα της Επιτροπής μέχρι σήμερα 22/6/2023
Η Επιτροπή ξεκίνησε να εργάζεται ήδη μερικές ημέρες μετά το ατύχημα. Έχει ήδη λάβει γνώση όλης της δικογραφίας μέχρι σήμερα και συνεχίζει να ενημερώνεται σε εβδομαδιαία βάση με ό,τι νεότερο προστίθεται στον φάκελο της δικογραφίας.
Μέλη της Επιτροπής Διερεύνησης έχουν κάνει δύο αυτοψίες στα συντρίμμια των βαγονιών στο σημείο που φυλάσσονται μέχρι σήμερα, μια αυτοψία στο σημείο της σύγκρουσης και δύο αυτοψίες στον ΣΣ Λάρισας.
Η Επιτροπή έχει υποβάλει διάφορα ερωτήματα και αιτήματα στον κ. Εφέτη Ανακριτή, μέσω των δικηγόρων των οικογενειών με τους οποίους συνεργάζεται. Κάποια από αυτά έχουν απαντηθεί ήδη, κάποια άλλα βρίσκονται σε εκκρεμότητα και αναμένονται οι απαντήσεις στο επόμενο χρονικό διάστημα.
Η διερεύνηση του ατυχήματος από την πλευρά του Κράτους φαίνεται ότι έχει ολοκληρωθεί ως προς το τεχνικό επίπεδο: από 18/4/2023 έχει εκδοθεί το Πόρισμα της τριμελούς Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων που διορίστηκαν με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ενώ από 19/6/2023 συμπεριλήφθηκε στην δικογραφία και η Έκθεση Πραγματογνωμοσύνης των δικαστικών πραγματογνωμόνων που διορίστηκαν από τις ανακριτικές αρχές.
Η Ε.Δ.Α.Π.Ο. έλαβε γνώση των παραπάνω δύο πορισμάτων και συνεχίζει τη διερεύνηση προσπαθώντας να προσθέσει στις μέχρι τώρα πληροφορίες, εξετάζοντας επιπλέον ζητήματα που σχετίζονται όχι μόνο με την ακολουθία γεγονότων που οδήγησαν στη σύγκρουση αλλά και με τις παραμέτρους από τις οποίες πιθανόν να εξαρτήθηκε η δυνατότητα επιβίωσης των παθόντων ως συνέπεια της σύγκρουσης.
Με την επιφύλαξη του άγνωστου χρόνου απόκρισης σε σημαντικά εκκρεμή ζητήματα (π.χ. αναμένονται ακόμα οι πλήρεις Τεχνικοί Φάκελοι ηλεκτρομηχανών και βαγονιών που ενεπλάκησαν στο ατύχημα, αναμένεται ακόμα συγκεκριμένο βιντεοληπτικό υλικό που έχει ζητηθεί, αναμένονται τεχνικές διευκρινίσεις και επιμέρους λεπτομέρειες από διάφορες εμπλεκόμενες υπηρεσίες), η Επιτροπή εκτιμά ότι θα είναι πιθανώς σε θέση να εκδώσει Πόρισμα εντός του πρώτου δεκαπενθήμερου του Ιουλίου 2023.
Θα υπάρξει νεότερη ενημέρωση εντός των επόμενων δύο εβδομάδων.